طناز

طنز و ادب

طناز

طنز و ادب

ماه رمضان آمد و اجناس گران شد

ماه رمضان آمد و اجناس گران شد 

چشم پدر خانه به جیبش نگران شد

از قیمت  ماست و کره و شیر چه گویم 

دیروز چنین بوده و امروز چنان شد

پیدا نشود بامیه و سبزی و خرما 

در سفره آن کس که حقوقش به تومان شد 

مرغ از سبد خانه ما پر زد و کوچید

در غیبت او حسرت ما سینه  و ران شد

گفتم چه کنم در غم هجران تو ای مرغ 

گفتا که بخور تخمم و چون باد روان شد 

رفتم بخرم تا بخورم تخم دو رنگش 

با دیدن نرخش بدنم در نوسان شد 

این قصه تکراری ماه رمضان است 

ماه رمضان آمد و اجناس گران شد

 میم. خاله زاده  


تکمیلیه جناب سیاوش هم یه این شرح است باشعری ا ز محمد جاوید 

                                                                    رمضانیه


هرچند که روزه است حاجی رمضان 
تا خرخره می خورد حقوق دگران 
یک ذره غبار اگر رود توی گلوش 
از بابت روزه می شود دل نگران 

*** 
چون ندارم چیز بهر خوردنم 
ماه روزه ،روزه خواری می کنم 
چون به پایان می رسد ماه صیام 
از فراقش آه و زاری می کنم 
*** 
یک قطره نبرده از سحر آب به کام 
یک ذره نخورده طفلکی گرچه طعام 
خورده است طرف تمام سی روز ولی 
صدها قسم دروغ و مال ِ ایتام 

*** 
صد جور غذا و اشربه بر خوان است 
البته که سفره ها همه الوان است 
پس لب کلام بشنو ازپیر خرد 
ماه رمضان عروسی مهمان است
نظرات 2 + ارسال نظر
فامیل دور و نزدیک چهارشنبه 26 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 11:54

با سلام
ببخشد می خواستم ببینم این عنوان برای همه عادی بوده که نظر ندادن یا از ایجادسیاه نمایی ترسیدند؟

مگه قرار بود غیر عادی باشد . کامنت هم لازم ندارد. به عمل کار بر اید به سخندانی نیست .

سیاوش چهارشنبه 26 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 20:10

رمضانیه از محمد جاوید

هرچند که روزه است حاجی رمضان
تا خرخره می خورد حقوق دگران

یک ذره غبار اگر رود توی گلوش

از بابت روزه می شود دل نگران

***
چون ندارم چیز بهر خوردنم

ماه روزه ،روزه خواری می کنم

چون به پایان می رسد ماه صیام

از فراقش آه و زاری می کنم

***

یک قطره نبرده از سحر آب به کام

یک ذره نخورده طفلکی گرچه طعام

خورده است طرف تمام سی روز ولی

صدها قسم دروغ و مال ِ ایتام

***

صد جور غذا و اشربه بر خوان است

البته که سفره ها همه الوان است

پس لب کلام بشنو ازپیر خرد

ماه رمضان عروسی مهمان است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد