طناز

طنز و ادب

طناز

طنز و ادب

وجه تسمیه بادمجان ( بادنجان ) دور قاب چیدن

  وجه تسمیه

                     

                              بادنجان دور قاب چیدن

 

 

 

 

  

 

( افراد متملق و چاپلوس را به این نام و نشان می خوانند و به این وسیله از آنان و رفتار خفت آمیزشان به زشتی یاد می کنند.)

در دوران ناصرالدین شاه،  بزرگان و رجال سیاسی برای نشان دادن مراتب اخلاص و چاکری خود به پادشاه، به آشپزخانه ی شاهنشاهی می رفتند و  یا چهار زانو بر زمین می نشستند و مانند خدمه های آشپزخانه بادنجان ها را پوست می کندند، یا آن که بادنجان ها را پس از پخته شدن در دور و اطراف قاب های آش و خورش می چیدند.

شادروان عبدالله مستوفی در کتاب " شرح زندگانی من " ( ج ١ ، برگ ۲۸۷ ) می نویسد : « من خود عکسی از این آشپزان دیده ام که صدراعظم مشغول پوست کندن بادنجان و سایرین هر یک به کاری مشغول بودند».

این رجال سیاسی حساب کار را طوری داشتند که شاه حتما بتواند آنان را هنگام سرزدن به چادرها در حال بادنجان دور قاب چیدن  ببیند و در این کار دقت و سلیقه ی بسیار به کار می بردند. تا شادی خاطر شاه فراهم آید.

دکتر فووریه، پزشک مخصوص شاه در کتاب " سه سال در دربار ایران " ( برگ ١۸١ ) می نویسد : « . . . . اعلیحضرت مرا هم دعوت کرد که در کار این آشپزان شرکت کنم. من هم اطاعت کردم و در جلوی مقداری بادنجان نشستم و مشغول شدم که این شغل جدید خود را تا آن جا که می توانم به خوبی انجام دهم. در همین موقع ملیجک به شاه گفت که بادنجان هایی که به دست یک نفر فرنگی پوست کنده شود نجس است. شاه امر را به شوخی گذراند.  اما محمد خان پدر ملیجک تمام بادنجان هایی را که من پوست کنده بودم جمع کرد و عمدا آن ها را با نوک کارد بر می چید تا دستش به بادنجان هایی که دست من به آن ها خورده بود نخورد. بعد بادنجان ها و سینی و کارد را با خود بیرون برد

نظرات 2 + ارسال نظر
سید عبدالله نجومی پنج‌شنبه 17 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 19:21 http://hot-pnu-genaveh.blogfa.com

سلام رفیق.
سپاس از شما . شما لینک شدید.

سایه ات برقرار...

بهرام گل زاده جمعه 18 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 17:56 http://www.ayande.net

با سلام و احترام
دقیقا همین است. یکی از رنجی که در حال حاضر حکومت ها یا دولت های تک صدایی می کشند همین است. دراین نوع حکومت ها یکطرفه شدن دریافت اطلاعات باعث می شودکه بادمجان دور قاپچبن ها مبدان داری کنند.
آقا رضا راه اندازی وبلاگ رو هم تبریک می گم برای نخستین بار بود که ملاحظه کردم. موفق و سلامت باشی

سلام
ممنون که به ما سر زدی .
خوشحال می شم باز هم سر بزیند اگر در زمینه جمع آوری مطالب طنز و ادب هم به ما کمک کنید ممنون می شوم.
ضیایی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد