طناز

طنز و ادب

طناز

طنز و ادب

ماست مالی

هنگام عروسی محمدرضا شاه پهلوی و زن مصری اش فوزیه در سال 1317 خورشیدی چون مقرر بود میهمانان مصری و همراهان عروس به وسیله قطار از جنوب به تهران وارد شوند از طرف دربار و شهربانی دستور اکید صادر شده بود که دیوارهای تمام دهات طول راه و خانه های دهقانان مجاور خط آهن را سفید کنند.

در یکی از دهات چون گچ در دسترس نبود بخشدار دستور می دهد که با کشک و ماست که در آن ده فراوان بوده دیوارها را موقتاً سفید نمایند، و به این منظور با پولی که از کدخدای ده می گیرند و با خرید مقدار زیادی ماست کلیه دیوارها را ماست مالی کردند.
 ماجرای این ماست مالی مدت ها موضوع اصلی شوخی های محافل و مجالس بود و از حدود شصت سال پیش به ای طرف این عبارت به عنوان ضرب المثل در مورد افرادی که می خواهند کاری را سرسری و برای رفع تکلیف انجام دهند مورد استفاده قرار می گیرد.

نظرات 6 + ارسال نظر
یک ماما با چکمه های سفید شنبه 10 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 23:33 http://newmidwife.blogsky.com/

وای چه بامزه بود!
من شنیدم خاندان شاه تو حموم شیر هم شنا می کردن

اینقد دزد نبودند که تو شیر شنا کنن فقط آب تنی می کردن.

بهنام یکشنبه 11 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 01:04

خوب خدا رو شکر به خاطر وضعیت نهاده های دامی دسترسی به ماست هم کم شده است و ماسهای فعلی قابلیت کشیدن به در و دیوار رو ندارن به همین علت از ماله (احتمالاچینی) استفاده می گردد

میم خاله زاده یکشنبه 11 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 07:01

با سلام هر دوره ای ماست مالی خاص خود را دارد. هر چه ما می کشیم از این (مالی) هاست.

یک ماما با چکمه های سفید یکشنبه 11 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 19:50 http://newmidwife.blogsky.com/

تو کتاب خاطرات فرح خونده بودم

پس صحت موضوع را تایید فرمودید.

باغ اندیشه ها سه‌شنبه 13 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 04:36

سلام.
چه جالب@!

مهسا شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:17 http://KOLBEYENOOJAVANHA.BLOGFA.COM

با سلام ممنون از وب زیبایتان.لطفا کتابی به من معرفی کنید که ضرب المثل های پر کاربرد با معنی واضح شان در ان ذکر شده باشد.در صورت امکان به وب منم بیایید و به عنوان ادم با تجربه نظر بدید.خوشحال میشم.راستی اگه بخواید یه تجربه از زندگیت بهم یاد بدی چه چیزی بهم میگی؟(اخه خبرنگارا ادمای فوق العاده پخته ای هستند.)

سلام دخترم
من قبلا هم به وبلاگتون سرزده بودم امروز هم دوباره سر زدم مطالب
وبلاگتون هر کدام به تنهایی خوبند طراحی اش هم خوب است اما پیوستگی مطالب کم است . یعنی اینکه مطالب همه از یک جنس نیست . نمی توان تعریف واحدی برای انواع مطالب مورداستفاده پیدا کرد. این اشکالی است که در اغلب وبلاگ ها وجود دارد. به عبارتی دیگر نمی توان خط مشی مشخصی را در مطالب این وبلاگ پیداکرد . به وبلاگ ستاره ها تون هم سر زدم این اشکال در ان وبلاگ کمتر دیده میشد تقریبا همه از جنس شعر بود و احساس .
در مورد کتاب ضرب المثل های ایرانی باید عرض کنم که کتابی با عنوان مجموعه ضربالمثلهای ایرانی توسط پارس بوک به صورت پی دی اف منتشر شده است که از طریق جستجو در گوگل هم می توانیدان را پیدا کنید. کتابهای دیگری هم در فضای مجازی وجود دارد
در مورد خبرنگارها اظهار نظری کرده بودید که می خواهم ان را اصلاح کنم . خبرنگار ها یا عاشقند یا خل . من عاشق نبودم.
بازهم به من سر بزنید حتما خوشحال می شوم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد