طناز

طنز و ادب

طناز

طنز و ادب

آب بازی باز هم خاطره آفرید

  به یکی از همشهر یهای ما گفتند شما از اینکه این همه جوک  برایتان ساخته می شود ناراحت نمی شوید ؟ او در پاسخ گفت برای شما جوک است ولی برای ما خاطره است.  هرچند پرداخت این مطلب جدی به نظر می رسد اما به واقع یک طنز اجتماعی است.

حادثه نه چندان مهم و بزرگ بندر عباس هم بی شباهت به این داستان همشهری ما نیست.  اینگونه برخورد ها بعد ها به خاطره تبدیل می شود اما خاطراتی که در صورت تکرار  به یک خاطره تاریخی مبدل شده و می تواند به یک واکنش اجتماعی تبدیل شود و به جایی برسد که یک موضوع ساده اجتماعی به یک معضل پیچیده سیاسی تبدیل شود .

در مصاحیه ای که سرهنگ امیدیان جانشین فرمانده  نیروی انتظامی هرمزگان کرده است ( متن مصاحبه در پایان این نوشتار آمده است ) چند نکته جالب است.

جناب سرهنگ تایید کرده اند که افرادیکه مرتکب آب بازی شده اند بیش از 30 نفر نبوده اند . فرض کند همه این سی نفر خلاف کار واقعی بوده اند. آیا اینقدر اهمیت دارد که جانشین نیروی انتظامی هرمزگان بیاید و در مورد تخلفی که خود اذعان دارد تنها نیارمند یک تذکر و ارشاد بوده است مصاحبه  کرده و در مورد مسائلی که به او ارتباطی ندارد اظهار نظر نماید. (  در مور مسائل شرعی که بعدا به آن پرداخته خواهد شد)

جناب سرهنگ تاکید کرده اندکه آب بازی کنندگان بطری آب معدنی همراه داشته اند واین از مصادیق روزه خواری است. جناب سرهنگ اولا شما حق ندارید اینگونه بفرمایید که هرکس شیشه آب در دست دارد روزه خواز است مگر هرکس که چاقو در دست دارد قاتل است؟

ثانیا خود جنابعالی می فرمایید که ایشان در حال آب بازی بوده اند چرا بر اساس مفاهیم و تعالیم عالیه اسلامی حمل بر صحت نکرده و نپنداشته اید که این شیشه ها ی آب برای اب بازی مورد استفاده قرار می گرفته است. این که به موضوع بحث شما بیشتر نزدیک است تا آن.

ثالثا بر فرض اینکه عده ای روزه خوار ی کرده باشند شما حق دارید آنها را به جرم روزه خواری دستگیر کنید اما ظاهرا دستگیر شدگان به دلیل تظاره به روزه خواری  دستگیر نشده اند.

جناب سرهنگ ، قاعدتا جنابعالی بهتر از بنده می دانید که جرم به عملی گفته می شود که برای آن مجازاتی تعریف شده باشد . سوال اینجاست که مجازات آب بازی در قانون چیست؟

جناب سرهنگ تاکید کرده اند که هیچ شکی نیست که این تجممع از قبل اطلاع رسانی شده است. خوب که چی؟ این هماهنگی چه جرمی را اثبات می کند؟ بله حتما این هماهنگی صورت گرفته است مگر هماهنگی قبلی 30 نفر با یکدیگر برای کاری که جرم تعریف نشده است اشکالی دارد؟

جناب سرهنگ اظهار نظر درگیری هم در مورد مسائل شرعی کرده اند که در جای خود جالب است. 

 ایشان اظهار کرده اند که ْآب یکی از عوامل باطل کننده روزه است. و این اتفاق ( آب بازی ) با مسائل شرعی روزه داری مغایرت دارد.

بنده به عنوان یک مقلد تاکنون این طور خوانده و شنیده ام که نوشیدن آب و سر فرو بردن در آب روزه را باطل می کند اما در هیچ رساله عملیه ای نوشته نشده که  آب پاشیدن یا تماس آب با بدن مبطل است. اگر چنین باشد حمام رفتن هم روزه را باطل می کند.  و اگر منظور جناب سرهنگ آن است که اگرروزه دار آب به دیگری بپراند اشکال  دارد لابد می توان در یک نتیجه گیری باطل گفت که پرتاب کردن مهر و تسبیح مستحسن است و ثواب به شمار می آید.

 سخن آخر آنکه نگارنده  به هیچ وجه از اختلالات اجتماعی دفاع نمی کند اما این تجربه را دارد که روزی برخی از همین دوستان و سرهنگ های سلف ایشان آتش بازی در شب چهارشنبه سوری را منع کردند و کار به جایی رسید که اکنون  آرزو می کنند کاش جوانان فقط آتش بازی کنند.

اصل خبر در ادامه آمده است.

 

        =====================================================

 

 آب بازی در یکی از پارک های بندرعباس / پلیس:بازداشت شان کردیم

سرهنگ امیدیان در پاسخ به این سئوال که آیا این جوانان مشکل بدپوششی و رفتارهای ناهنجار داشته اند، بیان داشت: خوشبختانه هیچگونه مشکل بدحجابی در این افراد نبوده است و تنها به دلیل بی توجهی به تذکرات داده شده و جهت مشاوره و ارشاد به پلیس امنیت اخلاقی منتقل شده اند.

کد خبر: ۱۷۵۷۷۵

تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۱

 
 جانشین فرمانده نیروی انتظامی هرمزگان با تایید تجمع تعدادی از جوانان و انجام آب بازی گفت: شکی در اینکه تجمع از قبل اطلاع رسانی شده بود نیست.

عباس خدادادزاده در گفتگو با مهر با تایید خبر بازداشت تعدادی از جوانان که در یک اقدام هماهنگ شده از قبل در ساحل پارک غدیر اقدام به برگزاری جشن آب بازی کرده بودند بیان داشت: 
هیچ شکی در اینکه این تجمع از قبل اطلاع رسانی شده بود نیست.
وی عنوان کرد: تعدادی از پسران و دختران که از قبل از طریق پیامک، تلفنی و فیسبوک به هم اطلاع رسانی کرده بودند به صورت مختلط در ساحل پارک غدیر اقدام به برگزاری مراسم آب بازی کردند.

جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان افزود: پس از گزارش چنین مراسمی در پارک ساحلی این تعداد به پلیس امنیت اخلاقی احضار می شوند و در حال حاضر در حال بررسی اتفاقات صبح امروز هستیم.

سرهنگ خدادادزاده با بیان اینکه برخی هم ناخواسته در این مراسم شرکت کرده بودند، عنوان کرد: دو موضوع است، یکی اینکه این مراسم به صورت مختلط برگزار شده بود 
و دیگری برخی از این افراد بطری های آب معدنی در دست داشته اند که یکی از مصادیق روزه خواری محسوب می شود.
سرهنگ خدادادزاده ادامه داد: 
در ماه مبارک رمضان آب به عنوان یکی از عوامل باطل کننده روزه مطرح است و اتفاق صبح امروز خود با مسائل شرعی روزه داری مغایر است.
وی افزود: خانواده ها باید در این روزها بیشتر از گذشته مراقب فرزندان خود باشند چراکه دشمنان از هر راهی هرچند بی اهمیت سعی در ضربه زدن به اعتقادات دینی و مذهبی ملت ایران دارند.

انتقال 30 جوان به نیروی انتظامی

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی هرمزگان گفت:
 30 جوان دختر و پسر که مشغول آب بازی در کنار سوحل پارک غدیر بندرعباس بودند تنها جهت ارشاد به پلیس امنیت اخلاقی منتقل شدند.
سرهنگ سعید امیدیان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در تایید انتقال 30 دختر و پسر در ساحل پارک غدیر در بندرعباس به هنگام آب بازی به نیروی انتظامی، عنوان کرد: صبح روز جمعه تعدادی از خانواده هایی که جهت تفریح به ساحل رفته بودند با تعدادی از جوانان دختر و پسر از سنین مختلف برخورد می کنند که در حال آب بازی بوده اند و چند بار به این جوانان تذکر می دهند اما این جوانان توجهی به تذکرات نمی کنند.

وی افزود: پس از تماس این خانواده ها با پلیس 110، نیروهای پلیس امنیت اخلاقی با حضور در محل تذکراتی می دهند اما به دلیل جوان بودن و بی توجهی به تذکرات داده شده، آنها را جهت ارشاد توسط کارشناس رفتارشناسی به پلیس امنیت اخلاقی منتقل می کنند.

سرهنگ امیدیان در پاسخ به این سئوال که آیا این جوانان مشکل بدپوششی و رفتارهای ناهنجار داشته اند، بیان داشت: 
خوشبختانه هیچگونه مشکل بدحجابی در این افراد نبوده است و تنها به دلیل بی توجهی به تذکرات داده شده و جهت مشاوره و ارشاد به پلیس امنیت اخلاقی منتقل شده اند.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی هرمزگان با تاکید بر اینکه خانواده ها دقت بیشتری بر رفتار فرزندان خود داشته باشند، گفت: امیداورم در این ماه مبارک دیگر شاهد چنین رفتارهایی از سوی جوانان نباشیم.

نظرات 7 + ارسال نظر
BiSeDamaN دوشنبه 17 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:41 http://www.bisedaman.blogfa.com

احتمالا پاشیدن آب از دختر به پسر و عکس، روزه را باطل می کنه!!

anahitafarshid دوشنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 13:34

سلام، بعد از این توافق تاریخی‌ بر روی چهار چوب، نوبت به چه چیزی می‌رسد؟ اگر ما برای ایجاد صلح در منطقه با شرکای بین‌ مللی همکاری کنیم، سود بسیاری خواهیم بود و به نفع خودمان خواهد بود. این که ما در امور مربوط به سوریه، عراق و یمن به تنهایی پیش برویم بسیار مایوس کننده خواهد بود.

anahitafarshid شنبه 13 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 12:57

عزّت ما در گرو توافق نهایی است.

anahitafarshid دوشنبه 26 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 12:49

سلام، توافق حاصل شده و اکنون انتظارت از ملت ما بالاست. بیش از این پولها را در سوریه و یمن هدر ندهیم. این پول و انرژی را به کشور باز گردانید.

anahitafarshid سه‌شنبه 27 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 06:28

سلام، حالا که توافق حاصل شده، کار اصلی‌ شروع می‌‌شود. دیپلماسی در خارج از کشور و ساختن کشور در داخل.

elahehnamdar چهارشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 13:28

سلام، درست گویی، نه درشت گویی، باید در همه زمینه‌ها رعایت شود.

elahehnamdar چهارشنبه 25 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 09:47

روند فرار مغزها را، با ایجاد اشتغال و کار آفرینی برای جوانان، متوقف کنید. رشد اقتصادی به جوانان تحصیل‌کرده‌ نیز دارد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد