طناز

طنز و ادب

طناز

طنز و ادب

ایرنا ، هزینه از جیب مردم بدون اقبال عمومی

اقبال از یک رسانه مهمترین شاخص اعتماد عمومی به مطالبی است که در آ ن رسانه  منتشر می شود .  اقبال چیزی نیست که بتوان با دستور و بخشنامه و فشار به وجود آورد . اقبال رسانه ای نسبتی شبیه عرضه و تقاضا دارد ، که تعیین کننده آن بازار است . بازار خبر  و اطلاعات هم با  میزان تعداد مخاطبان  و اعتماد آنان ارزیابی می شود . هر چه اعتماد به یک رسانه افزون تر باشد  طبیعتا مراجعه به آن هم بیشتر است و هرچه مطالب یک رسانه فاصله بیشتری با  با باورها یا نیاز های جامعه  داشته باشد کمتر مورد مراجعه قرا می گیرد .  

 

 

 

  آمار نشان می دهد ایرنا در میان 20 رسانه مطرح کشور جایگاه نهم  را به خود اختصاص داد ه است . با وجود این جایگاه مسلما " بد "  نمی توان انکار کرد که ایرنا  به عنوان رسانه اصلی دولت – که البته باید جایگاه رسانه نظام را داشته باشد – همواره مورد بازدید بسیاری از دوستان و دشمنان قرار می گیرد و دقیقا به  همین دلیل است که نمی توان مطمئن بود که ایرنا با همین جایگاه غیر قابل قبول ، در مکان واقعی پایین تر از ردیف نهم نباشد.
مقایسه  اجمالی تشکیلات ایرنا با رسانه ای نظیر تابناک که ردیف اول را به خود اختصاص داده است نشان می دهد که کلیه پرسنل تابناک در بخشهای تحریریه ، فنی ، مالی و پشتیبانی حتی از یکی از بخشهای پشتیبانی ایرنا نیز کمتر است . ..
 

ایرنا حدود 1200 نفر پرسنل در داخل و خارج از کشور دارد در حالی که برخی از سایت های خبری که اکنون به رقیبی برای  ایرنا تبدیل شده اند پرسنلی کمتر از انگشتان دو دست دارند .
 عرض و طول و بودجه ایرنا این انتظار را ایجاد می کند که به قول مقام رهبری باید دست بزن نظام بوده و بر سیاستهای تبلیغی داخل و خارج کشور تاثیر گذار باشد .
 مهمترین دلیلی که می توان یافت که ایرنا از جریان حرفه ای خبر فاصله گرفته ، آن است که ایرنا خود را رسانه بخشی از نظام می داند و ارزش و اعتباری برای نظر و باور مخاطبین خود قایل نیست .
 مسئولین  ایرنا نیک می دانند که بودجه  ای که صرف  اداره این رسانه می شود تماما از بیت المال است و هزینه هایی که در آن صورت می گیرد حق الناس به حساب می آید . قطعا پاسخگویی متولیان ایرنا به حق الناس بر عهده شخص آنان  خواهد بود . 

لینک منبع :

 http://shafaf.ir/fa/pages/?cid=61565
  


نظرات 5 + ارسال نظر
ایرناییی یکشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 08:02

این نکته را از قلم انداخته اید کهفقط سه تا از رسانه هایی که بالاتر از ایرنا هستنتد خبرگزاری محسوب می شوند و بقیه سایت های خبری هستند . بعد از ایرنا هم نام هیچ خبرگزاری دیگری وجود ندارد.

مطالب ناگفته بسیار است .

بهرام گل زاده یکشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 23:44 http://www.ayande.net

فقط می تونم بگیم متاسفیم از اینکه ایرنا اینگونه به فلاکت افتاده !! تا تونستن دوشیدنش!!

در ضمن آقا رضا صفحه ی جدیدت خیلی زیباست.

اقای گلزاده اینطور نیست . ایرنا دوشیده نشده است . اگر اجازه دهند ایرنا همان ایرنا است . بدنه ایرنا مایل است کار حرفه ای خود را بکند اما متاسفانه اجازه این کار داده نمی شود

زینب دوشنبه 30 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 13:59 http://adamak86.persianblog.ir/

شما توقع داری با این گاف های اساسی رتبه چندم باشه؟؟ نه سئواله دیگه..

به جز اظهار تاسف چیز دیگری برا یگفتن ندارم

چگونه با نفهمی محمود صارمی خبرنگار سه‌شنبه 31 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 05:46

چگونه با نفهمی محمود صارمی خبرنگار را به کشتن دادند؟ ـ۸۳ کلیک
mmoeeni1010.blogspot.com
دوازده سال بعد از کشتار ماموران ایرانی، و از جمله محمود صارمی؛ خبرنگار، در مزار شریف، محمدحسین جعفریان، وابسته فرهنگی وقت ایران در افغانستان (تصویر مقابل)، با انتشار یادداشتی زیر عنوان "وقتی ژنرال دماغش را بالا نکشید" در شماره اخیر هفته نامه همشهری جوان (شماره 273)، از دستور به اعزام محمود صارمی به مزار شریف تنها یک روز قبل از سقوط این شهر به دست طالبان، در حالی که وی دوران نقاهت پس از عمل جراحی آپاندیس را سپری می کرده و عدم تسلط مقامات ذیربط در ایران به وضعیت مزار شریف نوشته. جعفریان عنوان می کند که "اگر اشتباه نکنم صبح شانزدهم مرداد ماه 77 بود. (شهید ناصری) اول صبح آمد به اتاقم. صمیمیت عجیبی بین ما بود. اصرار کرد و تقریبا التماس کرد، بروم. گفتم چرا بقیه نمی روند؟ گفت آنها هم باید بروند اما مسوولانشان در تهران نمی فهمند اینجا چه می گذرد. اختیارشان دست من نیست اما تو که می توانی بروی برو. به خدا اینجا ماندنت حرمت شرعی دارد. خدایا! چه وداعی داشتیم. یک پرواز آمده بود فرودگاه یا به قول افغان ها "میدان هوایی" که در سمت دیگر شهر بود و هنوز از دسترسی طالبان دور مانده بود. بیم آن می رفت طالبان سر برسند و هواپیما را بگیرند. به سرعت به فرودگاه رفتیم. بشنوید از تهران که محمود صارمی که هنوز در بیمارستان بود و ایام نقاهت پس از عمل آپاندیس را می گذراند امر می کنند که فوری عازم مزار شریف شود. بر اساس شواهد موجود کاملا قابل درک بود که اگر شهر سقوط کند بچه های ما نه لزوما به دست طالبان، اما بی شک مورد حمله قرار می گیرند. خدا می داند برای من عامی که بچه کوی پنج تن محله طلاب مشهد بودم، مشهود بود اما نمی دانم چرا آن هایی که امر به ماندن بچه های ما در مزار شریف کردند این را نفهمیدند. صبح شانزدهم مرداد ماه 77 هواپیمایی که محمود صارمی هم در آن بود در مزار شریف به زمین نشست و به سرعت دوباره آماده پرواز شد ... من به همراه چند تن دیگر با این هواپیما صبح جمعه آمدیم به ایران (مشهد) و صارمی ماند. شماره یکی از مسوولان مهم تصمیم گیرنده را داشتم. با بدبختی پیدایش کردم. توضیح دادم که آن جا چه خبر است و گفتم ممکن است چه اتفاقی بیفتد. گفتم یک ساعت نمی شود که از مزار آمده ام، گفتم ... و او گفت: "اگر شما دو ساعت پیش از آن جا آمده ای من ده دقیقه به ده دقیقه با آنجا در تماسم. این طورها هم نیست" و قطع کرد ... و فردا هفدهم مرداد (روز خبرنگار!) ساعت ده صبح شهر سقوط کرد. یک عده ناشناس آمدند کنسولگری و همه را در اتاقی در زیر زمین کنسولگری جمع کرده و به رگبار بستند و هشت دیپلمات و یک خبرنگار ما را به شهادت رساندند. محمود صارمی هنوز بخیه های آپاندیسش را باز نکرده بود ... به قول مرتضی سرهنگی که می گوید "حسین جون! عجیبه که این همه چیزای ساده را من بچه چهارصد نازی آباد یا تو بچه کوی طلاب مشهد می فهمیم اما این ها با این همه علوم و فنون و مدارک و مدارج نمی فهمند" و چه بهای سنگینی دارد گاهی این نفهمیدن...

نه خبرنگارم نه روزنامه نگار م سه‌شنبه 31 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 09:20

نه خبرنگارم نه روزنامه نگارم...؟ایرانی مسلمان ومخاطب ایرنام
برادر ارجمند وگرامی
باسلام وعرض ارادت
فرصت غنیمت شمرده
هرگز یادمان نخواهد رفت روزهای سختی را که برما گذشت که جنابعالی وسایر عزیزان ایرنائی یارویاورمان بودید
نه سیاسی ام نه خبرنگار نه روزنامه نگار...؟
علاقه مندم به خبر ..؟
خدمات همه خبرنگاران وروزنامه نگاران آگاهی بخش به جامعه بشری راارج می نهیم
آری ...بارها وبارهاشنیدم وشنیدیم که ایرنا قلم بزن نظام است؟آری هیچکس منکر زحمات وصداقت بچه های خون گرم وباصفای ایرنا نیست ونخواهد بود همه خوب می دانیم که پارس به ایرنا درچه شرایطی لقب یافت؟همه خوب می دانیم خدمات بچه های ایرنا در زمان جنگ چگونه درخشیدند ...وخبرسقوط مزارشریف وجنایت طالبان را که خبرنگار ایرنا چگونه باخون خود نوشت به سراسر جهان با خون مخابره کرد؟همه خوب می دانیم خبرسقوط صدام دیکتاتور را بچه های ایرنا چگونه درصدر اخبار جهان قراردادند . همه خوب می دانیم که ایرنا با تقدیم چند ین شهید وده ها نیروی ایثارگر وجمع کثیر نخبه وهزاران گزارش و خبر دیگر ....که ایرنائی ها با عشق واعتماد بنفس برای حفظ وهویئت وحیثیت ایران وایرنا جانفشانی کردند.وچگونه ایرنا همیشه درصدر بود وهمه خوب می دانیم که عنایت مدیر عامل وقت وتلاش شما عزیزان برای روزنامه ایران.را...؟
متاسفانه دراین ورزها و عصر ارتباطات وقرن بیست یکم بنظر می رسد خط وربط قطار ایرناوروزنامه ایران کمی از ریل ایرنای واقعی خارج شده وهمگی شاهد این افت خبر .محبوبیت وکارهای کلیشه ای .. عقب ماندن از سایر خبرگزاری ها ورقبا هستیم ..کپی پیس تحکم وحال وهوای اون ایرنای سالیان قبل را ندارد؟ بعنوان یک ایرانی مخاطب وعلاقه مند ودلسوز البته نه وامدار کسی نمی دانم چرا....وچه خبر شده آنانی که روزها وشب ها درسرما وگرما ودرسختی ها وکمبودها بحرانها ی داخل وخارج با صفا وصمیمیت وهمدلی فارغ از رنگ ونگاه .... برای منافع ملی قلم می زدند وایرنا را برای همه ایرانیان بعنوان خانه خود می دانستند ... نمی دانم چه اتفاقی افتاده که جمعی رفته اند شنیده شده که جمع دیگری از عزیزان برای رهائی از ایرنا بطور روز شمار اینگونه دعا می کنند وچشم انتظار حکم پایانی یا باز خریدی هستند تا بتوانند هرچه زودتر خود را ازاین فضا وخانه خلاص کنند؟امید است دست اندرکاران خیر اندیش وفرهنگی ودرد آشنا تا دیر نشده به حال این رسانه ملی که حاصل تلاش بی وقفه وسرمایه کشور وخون پاک شهدا ونیروهای خدوم وخدمتگزار می باشد فکری بکنند تا بیش از این پرسنل صدیق وزحمتکش ویاران خوب وباصفا وحقیقت یاب وآگاهی آفرین ومخلص یکی پس از دیگری مجبور به ترک ایرنا نباشند .و برادر ایمانی جناب آقای جوانفکر که خود شان از نیروهای قدیمی ودلسوز سازمان هستند سرمایه های ایرناودوستان وهمکاران شان را که یکی پس از دیگری از دست ندهند وحتی آنانی را که آرزوی رفتن از ایرنا را دارند به راحتی حکم شان راامضاء نکنندو ترتیبی اندیشه فرمایند واز این رفتن هاخوشحال نباشند و برای عاقبت ایرنا ونظام خیر خواهانه تصمیم بگیرند. اینک برحسب وظیفه انسانی فرارسیدن 17 مردادماه روز خبرنگار وگرامی داشت یاد ونام تمامی شهدای عرصه خبر را پیش آپیش به شما عزیزان خبرنگار وهمکاران برادر شهیدم در ایرنا وسایر رسانه هاتبریک می گویم
به امید توفیق روز افزون ودعای خیر برای همگان وآینده بهتر برای ایرنا
ارادتمند حجت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد