طناز

طنز و ادب

طناز

طنز و ادب

چه چیز چیز و چه چیز نا چیز است ؟

خیلی وقت است که  از دوره ای که یک مملکت بود و یک خبرگزاری گذشته است . زمانی ایرنا یکه تاز و میدان دار صحنه خبر و اطلاعات بود و اگر چند دقیقه تلکس عادی یا محرمانه اش متوقف می شد صدای خیلی ها در می آمد . - بنده به عنوان یک بازنشسته ایرنا شهادت می دهم که اتفاقا در آن روزگار ایرنا بسیار صداقت داشت و حاضر نبود حیثیت حرفه ای خود را با هیچ چیز عوض کند-  در این زمانه که دهها خبرگزاری و صدها سایت خبری و هزاران کانال اطلاعاتی و میلیونها وبلاگ در دسترس عموم است و اگر خبرگزاری جمهوری اسلامی هفته ها هم تعطیل شود، آب از آب تکان نمی خورد و کسی ککش هم نمی گزد، نمی توان حقایق را از مردم پنهان کرد .
کاری به جریانات اخیر کشور که همه رسانه ها را به خود مشغول کرده و ایرنا  حتی یک کلمه هم در مورد آن منتشر نکرده و گویی اصلا موضوعی به نام جریان انحراف در کشور وجود خارجی ندارد ، نداریم . اما حادثه ای که امروز در آبادان اتفاق افتاد و چندین نفر مجروح و حد اقل یک نفر کشته  و ۳۰ نفر مفقود شده اند،  آنقدر از نظر ایرنا بی اهمیت است که در خبر اصلی سایت ایرنا یک "اتش سوزی جزیی "نامگذری شد.
 این نکته که نباید در خبر ها از صفت استفاده کرد از اصلی ترین اصول خبر نویسی است و معمولا در اولین روز کاری هر خبرنگاری به او آموزش داد ه می شود.
 آیا ایرنا فکر می کند اگر حادثه ای در حضور رئیس جمهور اتفاق افتاده است  را با صفت " آتش سوزی جزیی تیتر بزند " قضیه تمام است ؟ 

 

  اگر این اتفاق مثلا در عربستان یا انگلیس یا امریکا یا هر کشور دیگری  رخ داده بود ،آیا  مسئولین ایرنا باز هم از این واژه استفاده می کردند ؟ آیا مسئولین ایرنا  تاکنون بررسی کرده اند که چرا ایرنا با این همه عرض و طول اکنون به یک رسانه دست پنجم – ششم تبدیل شده است؟ آنانی که تا سه – چهار سال پیش فریاد می زدند که بودجه ایرنا زیاد است و یک خبرگزاری نباید این همه بودجه را به خود اختصاص دهند اکنون نیز چنین فرمایشاتی می کنند؟
آیا سزاوار است که با درامد نفت و مالیات میلیونها کارگری که از بامداد تا شامگاه تلاش می کنند و آخر سر هم صورت خود را با سیلی سرخ می کنند چنین رفتار های غیر حرفه ای و غیر مسئولانه ای در ایرنا صورت گیرد ؟
 اگر کشته و مجروح شدن همان کارگرانی که از حقوق ناچیز خود مالیات می پردازند تا ایرنا به حیات خود ادامه دهد ، را ناچیز بشماریم پس چه چیز، چیز است وچه چیز ناچیز ؟
و چه نیک می فرماید استاد شهریار :
شهریارا گو دل از ما مهربانان نشکنید
ورنه قاضی در قضا نامهربانی می کند

نظرات 2 + ارسال نظر
ادمک سه‌شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 15:38 http://adamak86.persianblog.ir

سلام اینکه تنها خبرگزاری رسمی کشور سر این مطلب در خواب زمستانی فرو رفته باشد نیست بلکه ایرنا ماههاست با حضور مدیرعامل خود در خواب قیلوله بسر می برد و از جدیدترین اخبار کشور آچنان عقب است که گویی اصلا خبرگزاری نیست..
خبر دیروز ناصر حجازی با ۴۰ تاخیر بر روی خروجی قرار گرفت .. در نتیجه فعلا به جای این اعتراض بدنه خبرگزاری باید دست به دعا برای تغییر مدیریت بردارد ولاغیر...

BiSeDamaN پنج‌شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 00:01 http://www.bisedaman.blogfa.com

من "یاالثارات الحسین "دوس دارم، لطفا از اونم بنویسید.
با تشکر
و من الله توفیق
والسلام علی من طبع الهدی
ولی جدای از شوخی، شما دیگه الان بازنشسته شدید، وقت حرص خوردن نیست که؛برید جوکستان دات کامی، جایی شاد شید... اینجام بذارید شادکاممون کنه :)

پیرم و گاهی دلم یاد جوانی می کند
بلبل عشقم هوای نغمه خوانی می کند

همتم تا می رود ساز قلم گیرد به دست
طاقتم اظهار عجز و ناتوانی می کند.

با شه دایی جان
سعی می کنم شاد باشم اما نمی تونم این بیت رو هم ننویسم

می رسد عمری به پایان و سپهر روزگار
دفتر دوران ما هم بایگانی می کند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد