طناز

طنز و ادب

طناز

طنز و ادب

ریشه ضرب المثل آب زیر کاه

 

  این اصطلاح در باره ی کسی به کار می رود که در لباس دوستی و خیر خواهی برای دستیابی به اهداف خود، دیگران را فریب می دهد و به آنان خیانت می کند.

در گذشته یکی از ترفندهای جنگی آن بود که در مسیر حرکت دشمن که از میان مزارع  و کشتزارها می گذشت باتلاق هایی پر از آب حفر کنند و روی آن را زیبا و طبیعی با کاه و علف بپوشانند تا دشمن هنگام عبور از این مناطق در آن افتاده و غرق شود. بدین ترتیب پیشتازان سپاه دشمن و سوارکاران آن ها در این باتلاق های سرپوشیده  فرو می رفتند و با کند شدن پیشروی آنان این فرصت برای مدافعان آن منطقه فراهم می آمد تا سپاه خود را آماده و تجهیز نمایند.

این حیله ی جنگی در مبارزات مردم ویتنام علیه امریکائیان نیز به کار گرفته شده است و ویت کنگ ها در درون جنگل ها کودال های کوچک یا  بزرگی حفر و پر از آب می گردند و سر نیزه و سیخ های بلند دیگری را نیز در آن ها قرار می دادند و روی آن ها را با کاه و برگ و علف می پوشاندند و سربازان امریکایی که از آب زیر کاه خبر نداشتند هنگام پیشروی در این گودال های پر از آب و سرنیزه  می افتادند و با فرو رفتن سرنیزه ها در بدنشان و غرق شدن در آب با مرگ هولناکی کشته می شدند.

نظرات 2 + ارسال نظر
یوهانا شنبه 21 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 01:17 http://robanetalaei.blogfa.com

سلام وب جالبی داری من خیلی وقته لینکت کردم اما نظر نذاشتم تا امروز. منو بلینک با اسم شلوغ پلوغ.. که زود به زود بهم سر بزنیم مطالب جالبی میزاری. مرسی.

سلام
ممنون که سرزدی
من هم لینکتون می کنم

یوهانا یکشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 11:50 http://robanetalaei.blogfa.com

سلام خیلی ممنون که اومدی . همونجا جوابتو دادم ولی اومدم بگم آپ کردی خبر کن که داغ داغ بخونم مرسی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد