طناز

طنز و ادب

طناز

طنز و ادب

فکسنی

 

 فکسنی 

 

 

  

 

فکسنی هم از جمله واژه هایی روسی   (Fkussni)  است که در زبان محاوره  ما ایرانی ها کاربرد زیادی پیدا کرده است . فکسنی در زبان روسی به معنی "  بامزه " است اما در ایران به کنایه و واژگونه به معنی بی‌خود و مزخرف به ‌کار برده می شود.
اصولا ایرانی ها از کنایه و طعنه استفاده زیادی می کنند به همین دلیل ضرب المثل " برعکس نهند نام زنگی ، کافور  " به وجود آمده است . یعنی به کسی که زنگی ( سیاهپوست ) است می گویند کافور که ماده ای سفید رنگ می باشد.
به همین سیاق ضرب المثل " به کچل می گویند زلفعلی " به وجود آمده است.
به هر صورت فکسنی معمولا به کسی  یا چیزی اطلاق می شود که زهوار درفته و داغان شده باشد.
جالب است بدانید "داغی " به معنای قطعه مستعمل و استفاده شده یک خودرو در میان مکانیک ها بسیار رایج است و مخفف رایج واژه داغان می باشد. مثلا اگر کسی بخواهد میل لنگ خودرو خود را عوض کند بعد از تعمیر خودرو مکانیک می گوید " داغی " آن را ( یعنی قطعه داغان شده آن را )  در صندوق عقب گذاشته ام . یا اگر شما بخواهید باتری خودرو خود را تعویض کنید معمولا از شما خواسته می شود که " داغی " آن را تحویل دهید.

نظرات 2 + ارسال نظر
ادمک چهارشنبه 1 دی‌ماه سال 1389 ساعت 09:13 http://adamak86.persianblog.com/

به به سلام


این به کچل میگن زلف علی خیلی باحاله عاشقشم.. مدیونید منظورم به شما باشههااااااااا .. نه منظورم خدایی نکرده به شما نیست اما کلا به کچل می گن زلف علی شما که مو دارید قد خرمن...

:-)))))


سر صبح روحیمون کلی وا شد :-)))))))

الحمدالله که کسی منظورش ما نیستیم .
والاآآآآ

ادمک پنج‌شنبه 2 دی‌ماه سال 1389 ساعت 13:18

والا منظورم شما نیستید والا :-))))) کیه کیه ؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد