طناز

طنز و ادب

طناز

طنز و ادب

وجه تسمیه خر کریم را نعل کردن

 

وجه تسمیه  

خر کریم را نعل کردن 

 

 

 

هرگاه کسی برای رسیدن به مقصودش به کسی رشوه یا باج و یا حق و حساب بدهد، به کنایه درباره ی او می گویند: « خر کریم را نعل کرده است»، یعنی متصدی مربوطه را با رشوه راصی کرده و به مقصود رسیده است.

در دوران گذشته بسیاری از سلطان ها و پادشاهان ایران و جهان در دربار خود افراد دلقک و مسخره پیشه ای داشتند که با حاضر جوابی ها و شیرین کاری ها به ویژه متلک های نیشداری که به حاضران جلسه می گفتند، شاه را می خنداندند و موجب انبساط خاطرش می شدند. دلقک ها اجازه داشتند به هر کس هر چه دلشان خواست بگویند با این شرط که در بذله گوویی و مسخرگی های خود نمکی داخل کنند. کریم شیره ای در دربار ناصرالدین شاه می زیست و چون  در حاضر جوابی و بذله گویی ید طولایی داشت مورد توجه ناصرالدین شاه واقع شد و در دربار و خلوت او نفوذ کرد.

ناصر ناصرالدین شاه خود زیاد اهل شوخی نبود و کریم خان را به این علت دلقک دربار کرد تا به اقتضای موقع و سیاست روز بتواند برخی از رجال و درباریان با نفوذ را را با نیش زبان و متلک هایش تحقیر و کوچک کند. 

کریم شیره ای خری داشت که همیشه بر آن سوار می شد و به دیدار دوستان و آشنایان و به دربار می رفت.
خر کریم شکل و ریخت مسخره ای داشت و کریم جل و پالان را طوری بر پشتش می گذاشت که هرگاه بر خر سوار می شد همه از آن شکل و هیئت می خندیدند. 

 کریم تنها به کسانی که مورد توجه شاه بودند متلک و ولیچار نمی گفت و درباریان و رجال دیگر  برای آن که از نیش زبان او در امان باشند هر کدام باج و رشوه ای به او می دادند. آنانی هم که از این دلقک خوششان نمی آمد و حاضر هم نبودند چیزی به کریم بدهند شکایت به ناصرالدین شاه می بردند و شاه نیز همیشه پس از شنیدن متلک کریم به آن ها نخست با صدای بلند قهقهه می زد و سپس در جواب شاکی می گفت: « به جای گله و شکایت برو خر کریم را نعل کن» ، یعنی چیزی به او بده تا از شر زبانش در امان باشی.
و بدبن ترتیب عبارت کریم و خرش به معنای باج و رشوه دادن به کسی برای رسیدن به مراد ضرب المثل شده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
گل زاده سه‌شنبه 5 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 11:19 http://www.ayande.net

سلام و ارادت

آقا رضا گرامی

مطلبت خیلی آموزنده بود اما هیچ تامل کردی که امروزه و در عصر مدرنیسم، جای کریم شیره ای که در واقع از زبان طنز برای بیان حقایق و افشای مگسان دور شیرینی استفاده می کرد را متلمقان و چاپلوسان گرفته اند و بدین شکل در میان برخی دست اندرکاران نفوذ کرده اند و ارتزاق می کنند؟! به تعبیری انتقاد و نقد جای خود را به تملق سپرده و نان چرب و نرم در چاپلوسی است و با کمال تاسف مورد استقبال تعداد قابل توجهی از دست اندرکاران نیز قرار گرفته است.
به هر صورت مطلب قشنگت مثل همیشه سوژه ای شد تا یادداشتی را به رشته تحریر درآورم. انشالله به زودی
بهرام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد