طناز

طنز و ادب

طناز

طنز و ادب

وجه تسمیه ضرب المثل آنجا که عرب نی انداخت

 ضرب المثل   

 

 

آنجا که عرب نی انداخت   

 

 

 

 ضرب المثل " آنجا که عرب نی انداخت  " معمولا در جایی استفاده می شود که می خواهند سرنوشت نامعلومی را برای کسی توصیف یا ترسیم کنند

در دوران  گذشته که از ساعت و حساب نجومی در شبه جزیره ی عربستان خبری نبود، وسعت و همواری  بیابان و عدم وجود قلل کوه در این منطقه مانع از آن بود که بتوان ساعت و زمان دقیق شب و روز را تعیین نمود و مردم برای انجام مناسک و عبادت های خود ،  نمی توانستند که آیا هنوز روز است و یا غروب  شده است. کوهی هم که آخرین شعاع خورشید را در قله ی آن بتوان دید در آن حوالی مطلقا وجود نداشت.
در آن هنگام افراد مخصوصی بودند که برای آن که معلوم کنند که آیا هنوز اثری از خورشید موجود است یا نه، ان افراد  بیرون  از آبادی ها نی ها ( یا نیزه هایی ) را تا آن جا که می توانستند به هوا پرتاب می کردند و اگر اشعه خورشید به نیزه برخورد می کرد آن ساعت را هنوز روز و در غیر آن صورت  غروب به شمار می آوردند.

از آن جا که این " نی پرانی " در بیرون از آبادی و در صحرا و بیابان انجام می گرفت، عبارت "  آنجا که عرب نی انداخت " را امروز برای کنایه از جایی که متروک و فاقد آب و آبادی است به کار می گیرند و به جای گفتن " برو  به جایی که برنگردی "  از آن استفاده می کنند. و با گفتن " رفت آنجا که عرب نی انداخت "  ناپدید و گم و گور شدن و یا وخیم شدن وضع کسی را  توصیف می کنند.

نظرات 2 + ارسال نظر
jvr شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 23:04 http://mosfet.blogfa.com

خیلی خوب بود

میاین تبادل لینک کنیم منو با نام دنیای الکترونیک و کامپیوتر لینک کنید
به منم سر بزنید بگید با چه نامی لینکتون کنم

سلام
من شما لینک کردم .
شماهم لطف کنید به نام طناز بنده را لینک کنید .

امیر جمعه 11 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 04:23

قربان دستت درد نکنه بابت توضیحتون . می خواستم ببینم جریان این مثل چی بوده گوگل شمارو معرفی کرد و منم جوابم رو از شما گرفتم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد