طناز

طنز و ادب

طناز

طنز و ادب

وجه تسمیه بند را آب دادن

                    وجه تسمیه   

 

بند را آب دادن

 مراد از این ضرب المثل   بی احتیاطی کردن و فاش کردن  اسرار است و آن را  هنگامی به کار می برند که با وجود همه ی تاکیداتی که برای  پنهان نگاه داشتن چیزی شده است، آن چیز  را فاش و برملا سازند

 کشاورزان در گذشته  از چوب و سنگ بر روی نهرها و رودخانه های کوچک  آب بندی می ساختد تا آب آن ها را به درون کانال هایی که ساخته بودند هدایت کنند و زمین های خود را آبیاری نمایند.

این بند ها را  از چوب های ضخیم و مقاوم می ساختند و برای آن که بند را آب نبرد آن را به شکل مخروط می ساختند و درون آن را با سنگ های بزرگ پر می کردند تا بند بتواند  فشار آب رودخانه تحمل کند، زیرا در غیر این صورت بند را آب می برد و جهت آب به سوی کانال هایی که برای آبیاری ساخته شده بودند بر نمی گشت و مزرعه شان بی آب می ماند. در چنین حالتی کشاورزان  برای نشان دادن ناراحتی خود از بی دقتی و بی احتیاطی که در ساختن بند به کار برده شده بود اصطلاحا می گفتند: بند را آب دادند ، یعنی بند را به دست آب دادند،  یا آن را خوب نبستند ،و آب به مزارع نرسید و زراعت خشک شد .

این اصطلاح سپس برای هرگونه موارد بی دقتی و بی احتیاطی، از جمله فاش کردن اسرار که از روی بی دقتی و بی احتیاطی باشد به کار برده شد و مردم گفتن " فلانی بند را آب داد " را  مجازا  به معنی فاش کردن راز از سر بی دقتی  به کار گرفتند.

نظرات 2 + ارسال نظر
سام یکشنبه 20 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 10:51 http://www.ali-canter.blogsky.com

سلام
برای همکاری یا لینک دادن وبلاگ ها به هم به وبلاگ ما رفته و در نظرات ذکر کنید.

www.ali-canter1.blosky.com

با تشکر

خشایار یکشنبه 25 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 01:38

بسیار سپاس از شما
امیدوارم در زندگی شاد و پیروز باشید

ممنون خشایار عزیر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد